fredag 18 februari 2011

Värmeljuskort - en tutorial

Skrivet av Anneth/Lillnettan

Hej! Idag tänkte jag att jag skulle visa hur jag gör värmeljuskort. Det är kanske vanligast att göra dem på jul, men egentligen passar ett sådant kort när som helst när man vill ge bort något lite extra!

Jag vill passa på att poängtera att det självklart inte är jag som kommit på denna vikning utan beskrivningar finns exempelvis hos StampARTic och hos Skrotboken – men jag har lagt till lite tips & trix som jag känner att jag själv har haft nytta av i arbetet med dessa fina kort.

Jag visar mitt eget kort först som exempel, och sedan följer en steg-för-steg-beskrivning.

Den här varianten har ni säkert sett lite varstans. Den ser ut som en liten bok med en ask inuti där man får plats med sex värmeljus.

Det blir extra snyggt om man gör ett fönster i asken så att ljusen syns; antingen med en stansmaskin och spellbinderdies eller med en hemmagjord mall (till exempel en cirkel som du fått genom att rita av ett glas på en bit kartong och klippa ut formen) och en sax eller skalpell. Jag brukar täcka över fönstret från insidan med en bit OH-papper eller en bit plast från någon gammal förpackning som ligger och skräpar.

Materiallista:Lägg till bild

Inkido - Forever; Turqouise Newspaper (fram- och baksida); Turqouise Bird (baksida)
Pearl Stickers - Atlantic Surf
Paper Ribbon - Pastel
Grunge paper (som jag stansat ut gångjärn ur)
Fjärilarna är privata, men vill man få riktigt många fjärilar superbilligt kan man klippa ut dem från papperet Beige Butterfly.
Bild med fågel - privat
Organzaband - privat


Du behöver:

Skärmaskin med skärblad och bigarblad
Mall i valfri form + skalpell eller sax, alternativt en stansmaskin så att du kan använda dies till fönstret i asken
OH-papper eller annan genomskinlig plast
Embossingfolder att göra mönster i plasten med (valfritt)
Kantstans/mönstersax (valfritt)
Edge scraper (valfritt)
Chalk eller distressdynor till infärgning av kanter (valfritt)
2 cardstock – ett till asken inuti och ett till ”boken”
Mönsterpapper
Band att knyta igen kortet med
Dekorationer så klart!


Vi börjar med den lilla asken som ljusen ska ligga i.

Skär till en bit cardstock i 20 x 22 cm. Lägg papperet med långsidan uppåt i skärmaskinen. Biga långsidan vid 8 cm, 10 cm, 18 cm och 20 cm. (Jag har ritat svagt med blyerts så att ni ska se bättre.)

Vrid papperet ett kvarts varv åt vänster så att du i stället har kortsidan uppåt. Biga vid 2 cm, 4 cm, 16 cm och 18 cm. Klipp sedan bort de hörn som jag har markerat på bilden.

Snedklipp de yttersta flärparna så att det blir lättare att vika in dem senare. Det behöver inte bli perfekt, man kommer ändå inte att se kanterna sedan.

Nu lägger vi asken åt sidan så länge och börjar med den lilla ”boken”.
Skär till en bit cardstock i 24,3 x 15 cm. Lägg papperet med långsidan uppåt i skärmaskinen. Biga vid 11 cm, först från ena hållet och sedan från andra.

Om du vill använda en kantstans markerar du även mitten på kortsidorna. När du sedan stansar så matchar du markeringen på papperet med den lilla mittenmarkeringen på stansen (finns på alla nya Martha Stewart-stansar) och börjar stansa från mitten och utåt. På så vis slutar det stansade mönstret på samma sätt både upptill och nedtill. Mycket proffsigt!

Nu är det dags att mäta ut mönsterpapper till ut- och insida på ”boken”. Olika kantstansar skär ju bort olika mycket papper så det bästa är om du själv mäter ut vilka mått som passar till ditt alster. Mina mått blev 9,3 x 14,4 cm. Om du vill kan du använda edge scraper och chalka dina kanter, eller kanske rentav sy med maskin runt kanterna. Vänta dock lite med att limma på mönsterpapperet!

Orsaken till att du inte ska limma riktigt än är att vi behöver fästa ett band för att kortet ska kunna gå att stänga. Man kan stänga kortet på flera olika sätt. Bilden är liten men jag tror att ni ser ändå om ni kikar noga. :-)

* Enklast är att fästa ett band runt hela kortet i slutskedet innan man dekorerar.

* Vill man ha bandet fastsatt mer diskret kan man fästa banden under mönsterpapperen på utsidan…

* … eller under mönsterpapperen på insidan.

Hur jag väljer att variera beror oftast på om jag använt kantstans eller ej, samt på vilken stans jag valt att använda. Har man banden på utsidan så går ju banden över de stansade kanterna och om man då är oförsiktig och knyter lite för hårt så kan det hända att ömtåliga kanter böjs och går sönder. Just den stansen jag använt ger dock inte så ömtålig kant, så jag chansar.

Sätt fast band och mönsterpapper.

Även asken behöver mönsterpapper. Mina mått blev 7,5 x 11,4 cm på det största stycket, och remsorna till kort- och långsidor blev 1,7 x 7,5 cm samt 1,7 x 11,4 cm. Limma på dem.

Här har jag också stansat ut ett fönster i asken. Just det momentet kan jag inte visa eftersom jag stansade hemma hos en vän (jag äger ingen egen stansmaskin) men åtminstone i en BigShot fungerar det fint att stansa även om man måste vika ner de båda flärparna på kortsidorna noga runt stansplattorna så att flärparna inte skadas. Jag har också fäst OH-papper som jag embossat i en embossingfolder på insidan av fönstret.

Limma ihop asken så som bilden visar. De små flärparna ska kunna gå att öppna så limma inte fast dem. :-) Fäst bandsnuttar på undersidan så att asken går att stänga.

Nu återstår bara att limma fast asken och att dekorera!

Ett tips är att göra en ficka på insidan där man kan stoppa i en tag med en hälsning.

Tack för titten!

6 kommentarer:

Marja sa...

Tack! Det var just ett sådant jag letade efter.
Jätte fint!

Maiden sa...

Kanonfint!
Undrar om jag faktiskt inte ska ta å ge mig på ett sådant...
kram

Pysselbus sa...

Superläckert, Anneth! Kalasbra tutorial och vääääldigt läckert kort!

Kram
Linda

PS Tips till de som inte har någon embossingfolder... Använd gelatinblad, ja sådana man har till tex pannacotta, så får man lite struktur på....

Anonym sa...

Supersnyggt! Jag måste testa!!

smuulan sa...

Vackert! Och en suuuuperbra tutorial! Tackar, tackar!

Scrapkonst sa...

Åh så fint du gjort!!! Och tutorialen är superbra, tusen tack för den! Bokmärkt ;)