lördag 19 februari 2011

Litet embossingtips!

Skrivet av Anneth/Lillnettan

Hej! Jag visade ju hur jag gör värmeljuskort igår, och tänkte följa upp med hur jag går till väga med mina embossade grungeboarddekorationer (kolla in gångjärnen på värmeljuskortet, till exempel). Det är plättlätt och går att variera precis hur man vill.

Kanske har du grungeboard hemma som du vill lyxa till? Petra har även grunge paper i butiken som du kan stansa ut de former du vill ur. Här har jag använt ett utstansat nyckelhål a la Tim Holtz som jag ville göra om så att det skulle passa ett vintagekort.



* Börja med att duscha grungeboarden med lite vatten.
* Dra sedan valfri distressdyna över den (man kan dutta med svampar och sånt om man vill förstås, men detta är enklast och ger mest täckande resultat).
* Duscha med glimmer mist eller pensla över Perfect Pearls (fixera i så fall med en dusch vatten efteråt).
* Medan grungeboarden fortfarande är blöt häller du över genomskinligt embossingpulver.
* Embossa.
* Dutta in med någon form av genomskinlig dyna, häll på pulver och embossa igen. Tjockt, härligt lager ska det vara!

Färdigt! Fem minuter max!

På mitt nyckelhål här ovan har jag experimenterat och dels strött över en nypa löst glitter och dels använt UTEE i nyansen Pearl. Det som ser lite "löddrigt" och bubbligt ut är den lite oljefläcksaktiga pärlglansen från UTEE'n. Jättesvårt att fånga effekten på bild, så ni får helt enkelt testa! ;-) Det blir ett sådant djup just för att glittret från misten ligger under det klara embossingpulvret...

Man kan förstås variera i en evighet genom att använda färgat embossingpulver och så vidare, och även genom att täcka över med Crackle Accents.

Materiallista:

Grunge paper
Glitter
Embossingpulver
UTEE
Embossingfön

Kram!



Inga kommentarer: