torsdag 1 mars 2012

Tekniktorsdag- Färga in Gesso!

Idag tänkte jag ge ett enkelt tips om hur ni kan ändra färg på Gesso. Ni kan också ändra färg på ModelingPaste men jag visar med Gesso. Vitt är ju ofta snyggt men ibland vill man ju ha färg och ändå få coola 3d effekter.


Jag visar idag fyra varianter- Mist, Gelatos, Distress Refiller och Big Brush Pit Pen.


Först droppar jag i några droppar Distress Ink. Detta blandar sig lätt och ger bra pigment.


Man får fina pastellnyanser.


Näst på tur är Mist. Jag väljer en ganska färgstark då Gesson späder ju färgen. Här får man tänka på att inte ha för mycket Mist då blir Gesson för tunn.


Cool effekt!


Näst på tur är Pit Pen! Jag ritar med pennan på en glatt yta och blandar med Gesson.


Detta funkar också jättebra!


Sist ut är Gelatos. Först hyvlar jag av lite från min krita. Sedan blandar jag upp den med lite vatten så jag får en pasta.


Gesson med pastan blev så här snygg!

Många kramar LillBlomman!

2 kommentarer:

Jeanette Nyström sa...

Tack för en bra tutorial. Jag har bara provat gesso tillsammans med distress inkrefill tidigare. Nu måste jag absolut testa de andra varianterna också:)

/Jeanette

Jozebelle sa...

Ahh en liten repetition från träffen på julmyset! Måste ju fortsätta på den LO/Canvasen jag startade.

//Ann-Marie